пʼятницю, 13 листопада 2015 р.

О.Кобилянська «Земля». Історія написання повісті. Сюжет, композиція та проблематика твору.

Тема: О.Кобилянська «Земля». Історія написання повісті. Сюжет, композиція та проблематика твору.
Мета:
навчальна: опрацювати зміст повісті; розкрити сюжетно-композиційні та жанрові особливості твору; на основі художнього аналізу образів дослідити, яку роль відіграє земля в житті людини.
розвивальна: удосконалювати вміння визначати  проблеми повісті; розвивати діалогічне мовлення, творчий потенціал, уміння влучно давати вичерпну відповідь на поставлені запитання.
виховна:виховувати любов і повагу до батьків, прищеплювати загальнолюдські моральні цінності, любов до праці на землі.  
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Обладнання: портрет Ольги Кобилянської, мультимедійна дошка.
                     Сила землі для селянина така велика,
що вона не відпускає його від колиски
аж до самої могили, формуючи його
характер і світогляд.
Іван Франко
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Слово вчителя
«Факти, що спонукали мене написати «Землю», правдиві. Особи майже всі що до одної також із життя взяті. Я просто фізично терпіла під з’явиськом тих фактів, і коли писала – ох, як крилами ридала! Саме в той час мій батько лежав хворий, і я сама не почувала себе особисто щасливою. Написання цієї повісті дало мені рівновагу, вдоволення і гнало до дальшого творення», - так писала О.Кобилянська в своїй автобіографії.
І. Франко в статті «Влада землі в сучасному романі» писав: «Хочу говорити про одне з найцікавіших явищ сучасної європейської літератури — про відтворення в ній відношення землі до людини, чи краще, влади землі над людиною. В повістевій літературі ця тема викликала появу декількох творів першорядного значення — а це найкращий доказ того, що тема ця жива та пекуча, що порушує вона глибину суспільних і загальнолюдських інтересів».
За всіх часів питання власності, особливо на землю, стояло дуже гостро. Земля була основою самого існування селянина, його годувальницею, розрадою і разом із тим з нею пов’язані постійний клопіт, важка праця. Заради землі йшли на злочин, і часто — навіть проти близьких людей. Однак у такому випадку рідко бували щасливими, адже за злодіянням неодмінно приходить кара — фізична, духовна, моральна, але обов’язкова й невідворотна.
Як ви вже зрозуміли, сьогодні ми будемо говорити про соціально-психологічну повість «Земля».
Тема землі не нова в літературі. До цієї теми також зверталися як українські так і зарубіжні письменники. Це були І. С. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я», М. Коцюбинський «Fata morgana», Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», І. Карпенко-Карий «Хазяїн», «Сто тисяч», В. Стефаник «Коні не винні», «Камінний хрест», Борис Грінченко «Серед темної ночі», «Під тихими вербами», Е. Золя «Земля», А. Чехов «Мужики», Г. Успенський «Влада землі», О. Бальзак «Селяни», В. Реймонт «Селяни». В. Поленц трилогія «Сільський священик», «Селяни», «Могильник».
Хоч це і не нова тема, але Ольга Кобилянська не просто зобразила землю, вона створила соціально-психологічну повість, а художніми засобами описала  внутрішній світ персонажа, його думки, переживання,  зумовлених зовнішніми і внутрішніми чинниками, а саме місця землі у житті українського селянина.
Запишемо визначення.
Теорія літератури.
Соціально-психологічна повість — це один із різновидів епічних творів, в якому в складних, часто екстремальних життєвих ситуаціях розкриваються багатогранні характери та психологічні особливості героїв.
Проблематика твору – це коло проблем порушених у творі і тісно пов'язаних із задумом митця.
Психологізм у літературі – передавання художніми засобами внутрішнього світу персонажа, його думок, переживань,  зумовлених зовнішніми і внутрішніми чинниками.
Прототип – (грец. перший образ) – письменник бере за основу модель для створення літературного  типу, відкинувши  випадкове нехарактерне для образу.
ІІІ. Виклад нового матеріалу.
А зараз ми переглянемо відео, яке присвячене 150–тій річниці з дня народження письменниці. В ньому йтиме мова про історію написання твору.
Відео.
Так, прототипами повісті були люди, яких особисто знала Ольга Кобилянська. Такий нечуваний випадок стався в селі Димка Глибоцького району Чернівецької області. Подія стосувалася Костянтина Жижіяна та його синів Саву й Михайла. Була знайома письменниця і з коханою молодшого брата Маріукою Магас (Рахіра Чункач), а образ Анни списала з наймички, яка працювала в Кобилянських. Письменниця задумала написати продовження своєї відомої повісті, але вона залишилася лише на рівні задуму. Подальша доля прототипів нещаслива, отже земля, омита у крові рідного брата, не принесла щастя родині. Сава Жижіян, отримавши всю батькову землю, не витримавши докорів сумління, покинув все і вирушив до Канади, а Маріука залишилася одна із малими дітьми.
Робота з ілюстраціями Адамовича до твору.
Ø                Хто з героїв твору зображений на ілюстраціях?
Ø                Опишіть якими ви бачите Михайла?
Ø                А яким зображений Сава?
Ø                Які характери героїв проявляються через риси обличчя?
Робота над композицією твору.
На дошці накреслена таблиця, яку учні заповнюють самостійно в зошитах, бажаючі зачитують свої записи.
Орієнтовні відповіді учнів.
Експозиція:
весілля в селі – це велика подія.  Молодята запрошують усе село розділити їхню радість. Так за одним столом зібралися герої твору: головні й другорядні, багаті й бідні.
Зав'язка:
перше побачення Анни з Михайлом та неймовірно страшне й потворне, що летіло з лісу.
Кульмінація:
однієї ночі Сава з Михайлом пішли до панського лісу за жердинами  аби полагодити тин. Другого дня Михайла знайшли в лісі вбитим.
Розв'язка:
похорон Михайла.
Епілог:
розповідь про те, що сталося в майбутньому з героями.
Слово вчителя.
Композиційно твір складається з тридцяти двох розділів. В першому розділі, що є експозицією, письменниця знайомить нас з життям і побутом родини Івоніки Федорчука, з характерами провідних персонажів. Розділ сповнений тривожного передчуття, що ніби віщує  неминучість якогось лиха для цієї родини.
Убогий селянин Івоніка Федорчук із своєю дружиною Марійкою, тяжко працюючи на залізниці, живучи впроголодь, збирали гроші, щоб придбати трохи землі.
Ставши господарями, вони сподівались, що їхніх дітей буде краще життя. Але жорстока дійсність руйнує надії Федорчуків. Земля не приносить їм щастя.
Менший син, ледачий Сава, наперекір батькам задумав одружитися із злодійкуватою Рахірою, яка до того ж доводилася йому двоюрідною сестрою. Тому батьки обіцяли кращу землю віддати доброму й працьовитому старшому синові Михайлу, а Саві, якщо піде проти їхньої волі, не дати зовсім землі.
Під впливом Рахіри Сава зажадав стати спадкоємцем всієї землі і застрелив Михайла.
Події в основному розгортаються навколо двох братів і землі, що виступає у повісті, як самостійний образ, як вершитель людської долі. Найбільшого напруження дія досягає в картині братовбивства.
Кобилянська реалістично відобразила важке становище українського народу, уярмленого цісарською Австро – Угорщиною, показала дрібновласницьку психологію, що спотворювала душі людей.
Втрата віри Івоніки в силу землі, повернення Сави з тюрми і одруження з Рахірою є розв’язкою твору.
Незважаючи на трагічну долю героїв, повість закінчується оптимістичними рядками: письменниця висловлює віру в краще майбутнє молодого покоління – сина наймички, який стане господарем землі, а не її рабом.
Основні проблеми твору:
•        влада землі над людиною;
•        братовбивство;
•        селянська праця;
•        життя українського села.
Але все ж разом з  основною проблемою влади землі над людиною перед нами постає проблема братовбивства. Це гріхопадіння сягає ще часів перших людей на землі. Письменниця не ідеалізує героїв, а виводить їх у екстремальних ситуаціях, дає змогу проявити себе, показати свій характер.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Прокоментуйте ці народні афоризми.
Земля дає все і забирає все; земля — наша мати-годувальниця; не випускай землі з рук, бо діти проклянуть; на чужій землі не доробиш хліба; доки земелька, доти й розум в Омелька.
(Так селянин-хлібороб висловив своє ставлення до землі, показав, яке значення вона має в його житті).
V. Підсумки уроку.
1.                 Висловіть власну думку про ставлення українських селян до землі.
2.                 Які проблеми піднімає О.Кобилянська в повісті «Земля»?
3.                 Назвати прототипів повісті.
4.                 Чи можна якось виправдати Саву?
«Мікрофон»
Чому повторив гріх Каїна Сава Федорчук? Як наважився порушити заповідь «Не убий»?
VІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Опрацювати 211-223 сторінки підручника.

Підготуватися до тестової самостійної роботи, повторити зміст повісті.

1 коментар:

  1. Baccarat | Casino | Free £10 bets | Casino.com
    › baccarat › baccarat This online casino is 바카라 one of the 온카지노 fastest growing gambling software providers available in the UK. It is part of Baccarat Empire and septcasino it has been in operation since 2014. How is Baccarat

    ВідповістиВидалити